Türkiye’de SUV (Jip) segmenti en hızlı büyüyen otomobil segmentlerinden biri. Hem şehir içi hem şehir dışında kullanılabilecek, performanstan ve çeviklikten ödün vermeyen, kompakt bir otomobil arayan otomobil severlerin tercih etmeye başladığı bu segmentte, birçok markanın birden çok modeli savaş veriyor. Aslında kompakt SUV diğer adıyla Crossover ve SUV olarak ikiye de ayırabiliriz bu pazarı.

Ülkemizde 2008-2014 döneminde bu segmentteki satışlar 3 kat artarak dünyada bu alanda 3. olmamızı sağladı. Şu anda SUV satışlarının toplam otomobil satışları içerisindeki payı %13’lere kadar ulaştı.
Bu yılın başlarındaki satış rakamları şu şekilde:

JEEP

Son dönemde otomobil markalarının iletişim bütçelerinin önemli bir kısmının bu segmentteki modellere ayrıldığını görüyoruz. İlk bakıştı Nissan Juke ve Qasqai, Dacia Duster, Kia Sportage, Renault Captur ve Kadjar, Fiat 500x ve 500L, Skoda Yeti, Opel Mokka, Honda CRV ve HRV, Toyota RAV4, Ford Kuga bu segmentin içerisinde yer alıyor. Geçtiğimiz ay yapılan lansmanı ile Hyundai Tucson’a dönüşen IX35 de bu segmentte. Özellikle ilk üç marka birbiriyle yoğun bir rekabet içinde. Bu markalatın dışında daha üst fiyat skalasında yer yer alan Range Rover, Jeep, Mercedes, Audi Q serisi, BMW X serisi gibi modeller de bu segmentte.

Geçtiğimiz 2-3 ay içerisinde televizyonlarda bu segmentin reklam filmleri çok sık dönmeye başladı. Birkaçına yakından bakalım.

Nissan SUV Ailesi- Şehrin heyecanını sonuna kadar yaşa

Açıkçası Nissan SUV ailesinin reklamını pek ilgi çekici bulmadım. Çok çiğnendi bu kavramlar. Nissan’ın “şehir” vurgusu, konumlandırmasıyla uyumlu tabi ki fakat bu segmentteki araçlar için dikkat çekici bir felsefe ortaya koymalı ve bunu yaratıcı bir şekilde yapmalısınız. “Heyecan” söylemi izleyiciyi heyecanlandıracak kadar güçlü değil. Daha iddialı, izleyiciyi adeta ısıracak sözler söylenmeli. İki konuda da başarılı olmadıklarını düşünüyorum.

Hyundai Tucson-Güce hükmediyorsan gerçekten güçlüsün

Hyundai Tucson reklamı ile ilgili nispeten daha olumlu düşüncülerim olsa da yine de geçer not almaya yetecek bir durum söz konusu değil. Güç, güce hükmetme kavramları SUV segmentindeki araçlarla ilk defa ilişkilendirilmiyor. Hatta ilk akla gelen şeydir neredeyse. Daha yaratıcı, daha iddialı ve dişe dokunur kreatif söylemler yaratılmalı bence. Gücü öyle bir anlatmalı ki izleyici gaza gelmeli. Akılda kalıcılık ve ayrışma konusunda pek başarılı olacağını sanmıyorum.

Bu vesileyle son dönemde yayınlanan 3 reklam kampanyasına ayrı bir bölüm vermek istiyorum.

Renault Kadjar-Seyirci kalma, yaşamaya başla…

Kampanyanın son derece başarılı yürüdüğünü hemen belirteyim. Gerek reklam filminin senaryosu, kalitesi, müziği, gerekse, sloganın tüketiciyi harekete geçirecek duygu geçişine etki etmesi reklam filmini başarılı kılan etmenler. Özellikle son sahne kampanyanın sloganını çok net ve akılda kalıcı bir şekilde izleyiciye geçiriyor. Tebrikler… Özellikle reklam filmi müziğinin çok beğenildiğini görüyorum. Captur modelinde de benzer bir strateji izlemişlerdi.

Captur kampanyasını değerlendirdiğim yazıma buradan ulaşabilirsiniz.

RENAULT’TAN NİSSAN JUKE’A COOL RAKİP: YENİ RENAULT CAPTUR

Bu segmentteki otomobiller dünyanın her yerinde benzer konseptlerle ilişkilendirilerek tüketicilerin beğenisine sunuluyor. Şehirden kaçış, hayatı daha dolu yaşama, carpe diem, güç sahibi olma gibi birsürü kavram kullanılıyor. İşte burada şu söylemin doğruluğu ortaya çıkıyor:”Ne dediğiniz kadar onu nasıl söylediğiniz de önemlidir.” Reklamcılığın kalitesi de tam burada ortaya çıkmıyor mu zaten. İşte Kadjar kampanyası bunu iyi başarıyor. Slogan ile film birbiriyle son derece uyumlu.

Fiat 500 İtalyan Ailesi

Senaryo ilk bakışta klişe gelebilir ama bir otomobil modeli ailesi tanıtımı için bence gayet uygun bir klişe. Basit ve anlaşılır. Başarılı olduğunu düşünüyorum. Fiat 500 model ailesinin üyelerini tek reklamda görüyoruz. Reklam, aile üyelerinin büyük Amerikan jiplerine göre kompakt boyutlarını ve çevikliğini ön plana çıkarıyor. Dozunda kullanılan bir mizah da içeriyor. Gülemsetmiyor değil.

Mercedes Benz SUV Ailesi-Her zeminde en iyisi…

En az onlar kadar beğendiğim diğer bir reklam ise Mercedes Benz’in SUV ailesi için yayınladığı reklam.

https://www.youtube.com/watch?v=B52ZrAgY8s0&list=PLS4jag-QkXjPloeQUBFH3ky6B15TQN0wG

Reklam filminde copy son derece etkileyici. Otomobilin felsefesini, ruhunu, kişiliğini izleyiciye açıklama gayretinde ve bu işi başarılı şekilde kotarıyor.

Aslında bu reklam kampanyasının outdoor çalışmalarını da sizinle paylaşmak istiyordum fakat internette bulamadım. İstanbul Levent Büyükdere caddesi civarında uyguladıklarını görmüştüm. Yolu düşen mutlaka fark etmiştir. Aşağıdaki görsel üzerinden canlandırmanız için anlatmak isterim.

mercedes-benz-yeni-suv-ailesi-re

Otomobil görselleri sabit kalacak şekilde arka plandaki zemin görseli 3-4 farklı şekilde değişiyor. Toprak, çamur, yağmur zemin gibi… Sloganı ve meramını yaratıcı bir şekilde anlatıyor. Yani sadece görsel ve slogan kullanarak bir outdoor çalışması yapmak yerine bu şekilde arka planı hareketli olarak uygulandığında daha ilgi çekici vurucu olduğunu söyleyebiliriz.

Kaynak:
http://www.milliyet.com.tr/herkesi-suvladik-/ekonomi/detay/1967846/default.htm
http://www.bugun.com.tr/otomobil/turkiyede-16-bin-adedin-uzerinde-1610089.html

Reklamlar