Dünyada reklamda yaratıcılık alanında en önemli festival olarak kabul edilen Cannes Lions 15-21 Haziran 2013 tarihleri arasında Fransa’nın Cannes şehrinde 60. kez gerçekleşti. Bu yıl ortak kanı şöyle; reklamcılık kabuk değiştiriyor, yaratıcılık sosyal gerçeklerden beslenmeye başladı.
2s0l9ol

Bu yıl ödül kazanan işleri incelediğimizde özellikle harekete geçirme gücü barındıran fikirler ve tüketicilere sosyal anlamda destek sunan fikirler daha fazla ödüllendirildi. Sosyal reklamcılık bu festivalde öne çıktı. Insight önemini defalarca kanıtladı. Bence bundan sonra reklamcılıkta en önemli mücadele doğru içgörüyü bulmak üzerine olacaktır. Çünkü ancak doğru içgörü ile yola çıkıldığında reklam gece geçen gemi olmaktan kurtuluyor. “Heh işte ben”, “Beni anlatıyor”, “Benzer durumu ben de yaşamıştım”, “Hımm demek ki bu marka beni tanıyor, anlıyor” dedirtecek fikirler bulmak çok önemli.

Örneğin Coca Cola 2011’deki “Reasons to Believe” adlı global kampanyasının planlama çalışmalarında dünyada bir çok ülkede mega trendlere ulaşabilmek amacıyla araştırma çalışmaları yaptı. Bu çalışmaların sonucunda insanların sosyal korkular yaşadıklarını ve etraflarında ceryan eden olumsuzluklar nedeniyle iyiliğe karşı inançlarını yitirdikleri fark ediliyor. Buradan yola çıkarak Reasons to Believe adlı çok başarılı bir global kampanya ortaya çıkıyor.

Ödüllendirilen işlerin çoğunda gerçekten insanlara dokunan bir damar bulunmuş. Sadece yaratıcı değil aynı zamanda etkiliği de son derece yüksek olan işler başarılı oldu. Bu anlamda Latin Amerika ülkelerinin anglo sakson ülkelerden çok daha başarılı olduğu görülüyor. Ben bunu şuna bağlıyorum. Latin ülkeler de sosyal ilişkiler çok daha kuvvetli kıta Avrupa’sına göre. Tıpkı Akdeniz ülkeleri gibi. Bu ülkelerdeki reklamcılık güçlü sosyal yaşamdan beslendikleri sürece çok daha başarılı olacaktır. Aynı durum bizim için de geçerli. Yaşadığımız topraklardaki samimiyeti, evrensel geçerliliği olan hikayelerimizi, bize özgü mizahımızı reklamlarımıza tam anlamıyla yansıttığımız zaman işte o zaman gerçekten yaratıcı ve evrensel anlamda beğeni toplayan işler ortaya çıkarabileceğiz. Bakınız; Gezi Parkı ve gençlerin yaratıcılık devrimi…

Dikkatimi çeken işleri sıralıyorum arka arkaya. İlk olarak Dove’un yaptığı bir iş var. Son yıllarda ısrarla doğal güzellik, önemli olan iç güzelliktir düşüncelerini benimseyen ve tüketicisine yansıtmaya çalışan marka yine aynı paralellikte bir iş çıkarmış.

Çıkış noktası “ Kadınların kendilerini olduklarından daha çirkin hissetmeleri” olan bu iş büyük başarı topladı.

Sırada “Dump Vays To Die” adlı bir kampanya var. Metroda dikkatsizlik yüzünden raya düşen insanları uyarmak için bir şarkı etrafında yürütülen eğlenceli bir kampanya. Direct Lions, PR Lions, İntegrated kategorilerinde Grand Prix ödülü aldı bu kampanya.

Sırada İntel ve Toshiba’nın işlemcilerini anlatmak için seçtiği çok yaratıcı bir iş var. Beauty İnside adlı çalışmada önemli olan iç güzellik düşüncesinden yola çıkılmış. Her gün farklı bir kişi olarak uyanan bir gencin sevdiği kıza iç güzelliğini anlatma çabasının bölümler halinde anlatıldığı başarılı bir çalışma. Markanın söylemiyle harika şekilde uyum sağlıyor. Bu iş de Brand Content&Entertainment Lions Grand Prix aldı.

Nivea Brezilya’da sahillerde cep telefonlarında şarj problemi yaşayanlara dostça bir yardımda bulunmuş. Bir derginin arka kapağına güneş enerjisiyle cep telefonunu şarj edebileceğini bir düzenek yerleştirmiş. Ben seni sadece güneşten korumuyorum, aynı zamanda sahilde eğlencen kesintiye uğramasının ve rahat rahat güneşlen diye yanındayım.” diye sesleniyor. Media Lions kategorisinde gümüş aslan aldı..

IBM Smart Ideas for Smart Cities adı altında bir çok şehirde şehirdeki yaşamı kolaylaştıracak küçük akıllı fikirler ortaya koymuş. Bildiğiniz gibi IBM pc işini bıraktı, o işe Lenovo’ya devretti. Şu anda şehirler için akıllı sistemler yaratma çabasında. Bu iş de bu misyonu ortaya gayet net ortaya koyuyor. Outdoor kategorisinde altın aslanı hak etmişler. Outdoor reklamcılığı açısından ilham veren bir çalışma.

THE UNIVERSITY OF ENGINEERING AND TECHNOLOGY (UTEC) üniversite seçimlerinde öğrencileri etkilemek ve yetkinliklerini anlatmak amacıyla Peru’daki su sorunun yola çıkarak yağmur suyunu kullanılabilir düzeye getiren bir outdoor inşa etmişler. Böylece hem içinde bulundukları topluma yararlı bir iş yapılmış oldu hem de kendi ürünlerini yani mühendislik öğretilerine somut şekilde hedef kitlenin temas etmesini sağladı. Direct Lions’da bronz aslan aldılar.

Tunus birkaç yıldır siyasi olarak karışıklık yaşıyor. Statlarda maç izlemek çoğu zaman yasak. C. S. HAMMAM-LIF takımının taraftarları takımlarını desteklemek için teknolojiden kullandı. Akıllı telefonlar yardımıyla bulundukları yerden takımlarını desteklediler. Mobile Lions kategorisinde gümüş aslan ile ödüllendirildi.

Bu arada Coca Cola ise festivalde yılın reklam vereni seçildi. Bence fazlasıyla hak ettiler bu ödülü. Festival katılımcılarına özel bir şişe tasarlayarak onlarda gerekli teşekkürü etmiş oldular.
coca-large2

Daha bir çok başarılı çalışma var tabi ki. Ben aralarından bir kaçına yer verdim bu yazımda. Daha fazlası için http://www.canneslions.com/ adresinden çalışmaları inceleyebilirsiniz.

Bütün bu güzel fikirlerin ortak noktaları sosyal bir olguya dokunmaları, doğru bir insight yakalamaları ve cesaretle uygulanmış olmalarıdır. Bu yaratıcılığı sergileyecek reklamcıların olması kadar onları uygulayacak reklam verenlerin de olması son derece önemli. Bu açıdan ödül alan hem ajansları hem de cesaretleri için markaları tebrik etmek lazım.

Reklamlar